نور در گرافیک

دسته بندي : علوم انسانی » هنر و گرافیک
- فهرست مطالب -
تقديم قدر داني چكيده فصل اول- كليات تحقيق
مقدمه 4
بيان موضوع 7
اهداف تحقيق 9
اهيمت و ضرورت موضوع 10
تعريف مفاهيم و اصطلاحات كليدي 11
فصل دوم
پیشينه تحقيق
نور و انواع آن 13
تاثيرات نور 16
تأثير نور بر روي جسم انسان 18
ارزش و زيبايي نور 21
منابع روشنايي 24
جنبه هاي فيزيكي و روانشناختي نور 28
جهت نور 31
كيفيت نور 34
كميت نور 35
فصل سوم
نورپردازي 39
ايجاد جلوه در اشياء به وسيله نورپردازي 43
متداولترين نورپردازي 45
نورپردازي شاعرانه 47
فصل چهارم
پروژكتور 50
LCD ها 52
شناخت LCD 55
سيستم LCD 57
ساخت بزرگترين LCD انعطاف پذير 59
LED ها 61
LED ها و كاربرد آن 61
ويژگيهاي LED ها 64
استفاده از LEDها در تبليغات 68
DLP ها 72
دستگاه ويدئو پرژكتور 72
ساختار و سيستم دستگاه ويدئو پرژكتور 73
ميزان درخشش 75
ميزان دقت 76
اندازه تصوير 77
تفاوت سيستم LCD و DLP از لحاظ كيفيت و كنتراست رنگ 79
جايگاه سيستم تبليغات 82
فصل پنجم
نتيجه گيري و پيشنهادات 86
فصل ششم
منابع و مأخذ 90

چكيده
در عصر حاضر از انوع طراحي نوري براي ايجاد روشنايي روزمره استفاده مي شود كه قسمتي از اين طراحي نوري در اختيار طراحان گرافيك قرار گرفته است.
امروزه نور در زمنيه ي گرافيك چنان تنوعي يافته است كه كمتر كسي را مي توان يافت كه براي تبليغات محيطي از نور پردازي استفاده نكرده باشد. اما طراحان زيادي هستند كه تجربه و آگاهي لازم را در مورد خصوصيات و ويژگي هاي نور ندارند. اين مسئله باعث مي شود كه ايده هاي خلاقانه آنها به هنگام استفاده و اجرا جلوه ي واقعي خود را نداشته باشد. بنابر اين بهتر است كه طراح قبل از شروع نور پردازي با ويژگي هاي و خصوصيات نور و تجهيزات آن آشنا شود تا نور بتواند باعث خلق يك اثر هنري شده و جلوه ي خود را به طور معجزه آسا نشان دهد.
در اين تحقيق سعي شده است كه طراحان با نور پردازيها و كاربرد آنها در تبليغات و استفاده درست از وسايل نور پردازي در جايگاه مناسب با خصوصيات خاص آن آشنا شده و در رشته ي كاري خود حضور مثبت يابند و كارهاي نفس به جا گذارند.

مقدمه
همراه با رشد جمعيت و نوآوري هاي جديد در عرصه علم و صنعت، نياز به تبليغات روز به روز افزايش يافته است. و با وجود ظهور تكنولوژي ، قابليت هاي متعددي در اين زمينه به وجود آمده است.
انسان همواره در كوشش متعادل ساختن زندگي و طبيعت از طريق خلق آثار هنري بوده است.
موندريان مي گويد : زمانيكه طبيعت و انسان به تعادل برسند هنر از بين خواهد رفت و اصولاً هر چه زمان جلوتر برود، نارسائيها و عدم تعادل اشياء موجود در طبيعت بيشتر خواهد شد.
اين انسان است كه با استفاده از اختيارات خود به طبيعت نظم و هماهنگي مي دهد و در آن تنوع ، تعادل و انگيزه ايجاد مي كند. مثلاً وقتي تابش يك نور يا يك رنگ انسان را متاثر مي سازد احساس او را بر مي انگيزد و او را دگرگون مي كند. اين دگرگوني هم مي تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم منفي.
او مي تواند نورها و رنگهايي را انتخاي كند كه مطابق اميال و سلايق او باشد و بدينوسيله يك تعادل و توازن در طبيعت به وجود آورد. تا به اين تعادل و توازن تضادهاي منفي طبيعتي را بالان دهد تا انسان راحت زندگي كند، و در زندگي خود احساس آرامش نمايد.
فرض كنيد در نور پردازي يا نقاشي فضاي يك بيمارستان از يك نور يا رنگ غلط و منفي استفاده شود. طبعاً نمي توان در چنين جايي انتظار بهبودي و سلامت بيماران را داشت.
امروز طراحان با استفاده از وسايل و طراحي نور پردازي ، آثار خود را به نتيجه مطلوب مي رسانند و به آنها جلوه خاص مي بخشند.
بطور كلي نورپردازي در عصر حاضر در گرافيك محيطي از اهيمت خاص برخوردار است و شركت هاي سازنده تجهيزات آن در پي رقابت با يكديگر هستند و هر روز كالاي جديدي را به بازار عرضه مي كنند، كه يك طراح بايد با ويژگي هر يك از اينها آشنا شود.
در اين تحقيق طراح مي تواند ضمن آشنايي با جنبه هاي فيزيكي و روانشناختي نور، با نور پردازي متداول و تجهيزات آن آشنا شود و بادرك ضرورت يادگيري به سراغ آن برود.

بيان موضوع
نور و پرتو هاي آن از ويژگي هاي بسيار بالايي برخوردار هستند. كه از اين ويژگي مي توان در نور پردازي داخلي يا خارجي، يك ساختمان، يك خيابان يا يك شهر استفاده كرد.
نور از دو جنبه مورد بررسي قرار مي گيرد:
جنبه فيزيكي و جنبه روانشناختي
در جنبه فيزيكي نور مي توان با خصوصيات نور و پرتوهاي آن آشنا شد و عكس العمل پرتوها را مورد بررسي قرار داد. و دانستن اين موضع كه نور بر خط مستقيم حركت مي كند، ويژگي مهمي است كه مي تواند به طراحي كمك زيادي بكند.
و اما جنبه روانشناختي؛ نور را از نظر تاثير آن بر روي جسم و روح انسان و اثراتي كه يك نور مي توان داشته باشد مورد تحقيق قرار مي گيرد.
استفاده از تكنولوژي جديد باعث رشد روز افزون كالاها و محصولات نور پردازي شده است.
استفاده از انواع لامپ ها، پرژكتورها، فناوري جديد وديو پروژكتورها، LED , LCD ها باعث شد در تبليغات محيطي تحول بسيار زيادي پيش بيايد ، يك طراح گرافيك بايد خصوصيات آنها را بشناسد و از آنها در جايگاه ويژه كار خود استفاده نمايد.

اهداف تحقيق
هدف از ارائه اين تحقيق :
- آشنايي با ويژگي هاي نور.
- تاثيرات روانشناختي نور بر روي انسان.
- منابع نور طبيعي و مصنوعي.
- طراحي صحيح نور پردازي در مكان هاي خاص.
- آشنايي با وسايل و تجهيزات نور پردازي.
- كاربرد آنها در تبليغات محيطي.
- استفاده درست و مناسب از وسايل و تجهيزات نور پردازي در جايگاه مناسب.

اهميت و ضرورت موضوع
شناخت خصوصيا ت فيزيكي و روانشناختي نور و همچنين استفاده از تجهيزات آن در عصر حاضر از اهيمت و ضرورت خاصي برخوردار است، زيرا شناخت هر يك از اين خصوصيات و استفاده صحيح و به جا باعث مي شود در ارزش و كيفيت كار ما اثر گذار باشد، اين مسئله باعث مي شود كه طراح در اجراي طراحهاي خود با در نظر گيري همه جوانب به كار خود بپردازد.

تعريف اصطلاحات و واژه ها
Dpi:تعداد نقاط جوهر بر هر اينچ
Matrixيا ماتريس، يك شبكه ساده براي تامين شارژ پيكسل هاي موجود روي نمايشگر
LCD:liquid crystal display
LED: light emitting diodes
DLP:digital light proeessing

نتيجه گيري
دانستيم كه نور منبع اصلي حجم است، به طوري كه مي توان سطوح يك بعدي را به وسيله نور سه بعدي كرد و تاثير آن را بر روي سطوح مختلف بررسي كرديم.
نور به عنوان يكي از مهم ترين عناصر ميتواند بر روي جسم و فكر انسان تاثير گذار باشد.
زيبايي يك اثر از تركيب عناصر مختلف شكل گرفته است،كه نور مي تواند عامل مهمي در زيبايي يك اثر باشد.
نور باعث شناخت و رويت اجسام در طبيعت مي گردد. نوري كه مدل در يافت مي كند به ما مي گويد كه از شكل هاي تخت درست شده است، يا منحني ، كروي.
نور تمام ويژگي هاي فيزيكي را براي ما آشكار مي سازد، و بسته به اينكه نور تابيده شده به مدل تند ،قوي درخشان ،نرم،يا سر دست ميتواند شادي ،غم ،نارامي ،و ارامش و ساير حالات را بيان كند
امروزه از منابع نور مصنوعي براي نور پردازي استفاده ميشود و از انواع لامپها براي اين امر استفاده ميشود .
در عصر حاضر علاوه بر استفاده از تجهيزات ساده نور پردازي استفاده از سيستم هاي LED،LCD،DLP، براي نور پردازي استفاده ميشود اين دستگاه ها علاوه بر نور پردازي
ميتوانند به طور همزمان به كامپيوتر ارتباط يافته و با برنامه حساب شده عمل نمايند .
در تبليغات اين سيسنم ها جايگاه خاصي يافته اند به طوري جدا كردن آنها از تبليغات محيطي غير قابل تصور است.
امروزه بايد طراحان ما اطلاعات در مورد اين وسايل و تجهيزات داشته باشند ولي متاسفانه پژوهش هاي زيادي در اين زمينه به عمل نيامده است در صورتي كه نور در گرافيك مي تواند عامل مهمي در اين زمينه باشد.
گرافيكهاي پويا مي تواند تأثير زيادي بر روي مخاطب و بيننده داشته باشد، سيستمهاي Dlp قابل اتصال به سيستمهاي صوتي نيز مي باشد. و مي تواند صوت به كمك عامل بصري بيايد. باشد كه اين تحقيق در اين زمينه اثر گذار باشد.

دسته بندی: علوم انسانی » هنر و گرافیک

تعداد مشاهده: 3093 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 90

حجم فایل:2,719 کیلوبایت

 قیمت: 15,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: